Skrivet av: Bodil Valero | september 9, 2012

11 september i Barcelona

Det var väldigt länge sen jag skrev något på bloggen. Orsaken är inte bara tidsbrist och det beror inte på brist på ämnen. Hur som helst har jag haft semester några veckor för första gången på 6 år, dvs sen jag kom in i riksdagen. Nu är jag på Cypern på interparlamentariskt utrikesutskottsmöte. Passar på att testa nya mobilen för att blogga. Det går sådär. Inte fort åtminstone.

Den 11 september förväntas stora demonstrationer i Barcelona. 11 september är katalanernas nationaldag och de högtidlighåller egentligen en förlust mot Spanien. Kan låta märkligt att fira en förlust mot ärkefienden men det är inget jag lägger mig i.

Förra året 11 september samlades omkring en miljon människor för att protestera. I år räknar man med det dubbla. Träffar här på Cypern en katalansk parlamentariker som säger att det inte finns en enda hyrbuss att uppbåda längre. Över 1000 bussar och två tåg kommer att anlända lagom till demonstrationen från Kataloniens alla hörn.

Katalanerna demonstrerar inte för skojs skull och det handlar inte bara om den ekonomiska krisen. Nu höjs alltfler röster för självständighet. Den spanska högerregeringen har egen majoritet. Relationerna mellan PP och katalanerna är allt annat än goda och värre blir de i takt med att katalerna ser sina tillkämpade rättigheter begränsas. I en nättidning uppmanades häromdagen till en militär intervention mot Katalonien. Och katalanerna talar om att redan i närtid utropa en självständig stat.

Det är minst sagt ett spänt läge – som vi i Sverige aldrig talar om dock. Undrar varför konflikter i EU inte är intressanta i den svenska debatten. Den som vill veta mer om 11 september kan följa #11s2012 på twitter.


Svar

  1. Hej Bodil! Till min stora förvåning hörde jag dig på radion Rac1 just nu. På felfri katalanska!! Jag bor sedan 12 år i Katalonien, nära Tarragona, och är gift med en katalan och mycket involverad i Kataloniens sak. Väldigt glad att höra dina kloka synpunkter och att du kommer att informera om det som riksdagsledamot. Bravo!!
    Med vänliga hälsningar Maina
    Maina Novara / Roig

    • Tack, trevligt att höra från dig. Jag bodde också i Tarragonaprovinsen tidigare (i Prades) och längtar alltid tillbaka. Hörs 🙂

      • Hej! Prades är mycket fint!! Jag bor själv vid kusten i Torredembarra 12 km norr om Tarragona och trivs jättebra. Demonstrationen i Barcelona var helt fantastisk!! En sådan stämning, en sådan sammanhållning. Familjer med barn, ungdomar, äldre som knappt kunde gå och en glädje som man kunde ta på. Fick tårar i ögonen av att se det hela. Väldigt fint av dig att ta upp det i Sverige. ”Katalonien – en ny stat i Europa.” ”Yes, we cat!” stod det på många banderoller. Kommer med spänning att föja din blogg! 🙂

  2. Hej Bodil! Jag är katalansk men har bott i Sverige – Linköping – tidigare. Aaker ofta dit. Vi har varit med om demonstrationen idag. Hoppas Katalonien blir snart ett självständigt land liksom Sverige. Tack för att du tala om det inför riksdagen och hälsningar.

    Esther Lara

  3. Hej Bodil!
    Jag hörde också dig på RAC1 igår, fast från Stockholm, där jag har bott i 9 år. Jag kommer själv från Barcelona och är förvånad (för att inte säga förbannad) att ”la diada” inte har fått mer uppmärksamhet av svenskmedia. Trist!

  4. Hej, Bodil!
    Och stort tack: världen måste få veta mer om vad som rör sig i Katalonien, och de flesta katalaner hoppas på att mogna demokratier har ett nära öga i processen framöver.
    Håller med Anna: jag förstår inte hur lite uppmärksamhet gårdagens demonstration har fått i svensk media samtidigt som de största mediejätterna hade det bland huvudnyheterna.

    mvh /David

    PD: Prades, fint ställe du valde att bo i!

    • Jag har ordnat några seminarier i riksdagen om både Katalonien och andra folkgrupper utan eget land under mina år i riksdagen. Kan bli fler efter det här förstås.
      Kul att du känner till Prades. Är du från området?

  5. Jag ska följa din blogg med spänning! Har nyss lyssnat på intervjun på Rac1, de och andra därnere kommer säkert vilja veta hur det hela går sen.
    Jag är själv från Barcelona, men helamin släkt är från Lleida-området. Prades känner jag till pga vandring samt Festa del Cava.

    • Hej
      Festa del cava har blivit som en hel industri. Jag var där när det började och då var det verkligen bara byborna och en dansorkester på två traktorflak. Sist jag var där för några år sedan var det tusentals människor och omöjligt att ta sig fram.

  6. Jo no puc escriure en suec per això ho faig en català… com els comentaris que hi ha aquí dalt també em va emocionar sentir-la a la ràdio, i especialment sentir-li dir que havia viscut a Prades, ja que jo sóc d’allí… gràcies per donar a conèixer el nom de Catalunya (i Prades) pel món. I enhorabona pel seu català.

    • Gràcies. Doncs jo vaig viure en el mas entre Prades i Vilanova de Prades però ja fa molt de temps. Suposo que el coneixes.

  7. Tack tack, Bodil.
    Gràcies, Bodil.

  8. Moltes gracies de tot cor Bodil.

  9. Thank you to discuss the future of an independent Catalonia on camera Sweden.
    Many Thanks MOLTES GRÀCIES

    Tack för att diskutera framtiden för ett självständigt Katalonien på kameran Sverige.
    Många tack

  10. yo también viví en ese mas y siempre ocuparas un rincón en mi corazón.
    Visca Catalunya lliure.

    • y tú en el mío. Abrazos

  11. Gràcies!!


Lämna en kommentar

Kategorier